- Reisverslag uit Rome, Italië van Simon Wessels - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Rome, Italië van Simon Wessels - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Simon

30 Juli 2022 | Italië, Rome

Dag 18 van Nepi naar camping Rome

Tsjonge, wat was dat een aanfluiting gisteren, die agriturismo! Eerst een uur wachten tot de slaapplaats was schoongemaakt. Toen een uur wachten op het eten. We werden naar een eetzaal geleid, waar we halfuur moesten wachten op een bord pasta, met salade. Daarna kregen we een schijfje watermeloen als dessert. Vanmorgen zouden we om 8 uur het ontbijt krijgen. Wij wachten en wachten. Uiteindelijk ben ik om de boerderij heen gelopen, op ramen bonzend en schreeuwend. Kregen we om half negen het ontbijt. Daarna afrekenen, moesten we voor de minste maaltijd in Italië het hoogste bedrag betalen! Maffiosi!

Onderweg na een dorpje opeens een branderige lucht. Reden we een heel

eind door een gebied waar net brand is geweest. Treurig! Enige voordeel is dat al het afval in de berg is weggebrand. Alleen de glazen flessen liggen er nog.

Verder een mooie route, leuke weggetjes, oude hooggelegen dorpen, lekkere cappuccino en warempel, daar zien we Rome liggen! We fietsen op een vrijliggend fietspad langs de Tiber en zetten de tent op op de camping vlak voor Rome. Morgen fietsen we de stad in en gaan we naar de hotelkamer die we voor twee nachten hebben geboekt.

De top-5 van leuke dingen voor de fietstoerist:

vijf: Je beklimt de berg, allemaal haarspeldbochten, je denkt dat je nog 200 meter omhoog moet, gaat de bocht om en dan ben je er al

Vier: Tijdens de beklimming komt een auto naast je rijden, uit het raam hangt een jonge dame, die “bravo, bravo” roept.

Drie: In de Schaduw kunnen fietsen, vooral tijdens bergwerk en hoge temperaturen. Ook: een rustige beklimming, 3-4% ipv 12% en als je boven bent, een lange afdaling. Zoeken dat je niet hoeft te remmen en heel lang profiteert van de geleverde inspanning.

Twee: De techniek.

2a de navigatie. Heerlijk om de hele dag te kunnen fietsen, de navigatie wijst de weg. Geen kilometers verkeerd rijden; geen uren zoeken naar de goede weg.

2b de mobiele telefoon. We zijn elkaar 2x kwijtgeraakt. Gebeurde dat vroeger, dan was er paniek. Is de ander vooruit gereden of moet hij/zij nog komen? Ans en ik zijn elkaar weleens uren kwijt geweest. Nu bel je elkaar even en is het zo weer geregeld.

Verder ideaal om te zoeken waar er een supermarkt/camping/hotel/ restaurant in de buurt is.

2c de fiets. Mijn Koga Worldtraveller is nu drie jaar oud. Nog nooit iets aan gedaan, al de derde lange fietstocht zonder pech. Hij ligt als een blok op de weg, veilig in de afdalingen, remt uitstekend. Heerlijke fiets!

Één: Aan het eind van de dag, na een dag fietsen in de hitte, als je dan je slaapplaats hebt gevonden, hoe je dan kunt genieten van het douchen en hoe het glas water/bier/witte wijn daarna smaakt! Hemels!

• 30 Juli 2022 - 22:07

Anja:

Top mannen!!

• 30 Juli 2022 - 22:23

Henk Verdonck:

Één: Het basale genoegen van een werklustige .