Dag 25 1645 kilometer op eigen kracht! - Reisverslag uit Mierlo, Nederland van Simon Wessels - WaarBenJij.nu Dag 25 1645 kilometer op eigen kracht! - Reisverslag uit Mierlo, Nederland van Simon Wessels - WaarBenJij.nu

Dag 25 1645 kilometer op eigen kracht!

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon

19 Augustus 2021 | Nederland, Mierlo

We zijn weer in Mierlo! Vijfentwintig dagen gefietst, geen rustdag. Wat doe je jezelf aan, vroeg Lambert. Welnu, als je zo terugkijkt op 25 dagen fietsen: veel genoegen. Genieten van het buitenland, van andere talen en gewoonten, van de mooie natuur en landschappen. En van het feit dat wij als twee mannen van gevorderde leeftijd nog gewoon op eigen kracht naar Zwitserland fietsen en terug. Hoe vaak zijn we wel niet gevraagd: haben sie ein elektromotor? Antwoord trots: nee hoor, gewoon met eigen spierkracht.
In de krant lees je alleen slecht nieuws, goed nieuws is niet interessant. Zo ook in mijn reisverslagen: ik schreef met name over zaken die niet goed gingen, over zwoegen, over te koud of te warm, over een gebrek aan bankjes. Maar de hele dag in de buitenlucht, het overzichtelijke bestaan, het genieten op de terrasjes onderweg, de afwisseling in wat je ziet, ruikt en hoort, de tevredenheid als de afstand weer is overbrugd en en je weer comfortabel op de camping bent, dat alles tezamen maakt een fietsvakantie tot een unieke ervaring!

Vandaag zijn we weer in drie landen geweest, begonnen in Landgraaf, Nederland dus, kwamen we een half uur later door Duitsland (wel aardig, door de gemeente Selfkant, je zult maar in de Selfkant wonen...), toen weer Nederland, bij Maaseik België binnen en bij Stramprooy weer in Nederland. Mijn telefoon staat helemaal vol met welkoms- en covidberichten! Ook wel aardig: vlak bij Susteren staan bordjes: “Meest westelijke punt van Duitsland” en “Smalste stuk van Nederland”.
Het stuk van Maaseik naar Stramprooy was het vervelendst: één lange rechte weg, met veel verkeer dat langs je heen raast. Verder veel rustige wegen, onverwacht mooie stukken en van alles te zien.

Wat opviel onderweg dat in alledrie de landen -ondanks het toenemend milieubewustzijn- er veel rotzooi in de bermen ligt: plastic, blikjes EN mondkapjes. Dat je een mondkapje weggooit na winkelbezoek of zo, kan ik nog snappen, maar zomaar ergens onderweg? Langs de wegen te van Brunssum naar Duitsland lagen honderden mondkapjes, zo te zien ongebruikt, dus dat moet wel van een COVID-activist zijn.

Wat betreft de fietsen: geen lekke banden, geen pech, dus prima.
Ook de tenten en ander materiaal: geen problemen!

Dus daarom ter afsluiting nog maar mijn laatste choco-ervaring. Jullie hebben al begrepen dat ik mijn choco graag heet wil en dat ik vaak lauwe krijg. Vandaag in Maarheeze vroeg ik om warme chocolade, graag zo heet mogelijk, hoe heter hoe beter! De eigenaar reageerde gepikeerd: twijfelt u aan mijn vakmanschap? Ik uitleggen dat ik vaak lauwe krijg en dat het ook vervelend is als ik met mijn kopje moet vragen om het op te warmen. Waarop hij verdween, een paar minuten later aan Manus diens koffie serveerde en pas 5 minuten later mijn choco. Gloeiend heet! De eigenaar bleef kijken en zei: ik ben benieuwd of je je lippen verbrandt!

Mensen, dank voor de reacties op mijn reisverslagen en wellicht tot een volgende keer!

Landgraaf - Mierlo 83 km

Totaal:
1645 km, gemiddeld 65,8 per dag
14.241 hoogtemeters, gemiddeld 569 per dag
Grootste afstand op 1 dag: 113 km
Meeste hm op 1 dag: 1460.

  • 19 Augustus 2021 - 21:46

    Anja:


    Welkom terug!
    Dank voor mooie reisverslagen dgl, genot om te lezen.

  • 19 Augustus 2021 - 21:52

    Marian Van Vlokhoven:

    Fijn dat jullie weer veilig in Mierlo aangekomen zijn. Het was leuk om iedere dag te lezen over de avonturen die jullie meemaakten.
    En dan kunnen jullie nu gaan nadenken over de volgende tocht, maar eerst even bijkomen!
    Groetjes, Jan en Marian

  • 19 Augustus 2021 - 22:02

    Jan Verbeek:

    Het was een genoegen jouw verslagen te lezen Simon. Je maakt iedere lezer deelgenoot van je ervaringen die zo herkenbaar zijn ook al blijf je zoals wij dichter bij huis. Knappe prestatie. Je doet je naam eer aan: Simon de fietser.9

  • 19 Augustus 2021 - 23:01

    Lambert Van Stiphout:

    Simon en Manus , bedankt voor jullie ervaringen tijdens jullie fietstocht .
    Ik heb respect voor jullie volhouden en het samen deze tocht volgehouden te hebben . Ik zal het jullie niet na kunnen doen , maar ik geloof wel dat jullie veel mooie natuur gezien hebben en al het mogelijke meegemaakt hebben wat je zoal tegen kunt komen .
    Maar ik blijf zeggen het is toch maar behelpen .
    Groeten en blijf gezond zodat je volgend jaar weer een nieuw avontuur kunt aangaan maar dan misschien wel op 'n e-bike .
    Je wordt tenslotte wel ouder.
    Verder wens ik jullie weer veel levensgenot met je partner.

    Groeten en tot weerzien.

  • 20 Augustus 2021 - 08:38

    Toos:

    Drie verslagen achter elkaar gelezen en……dan ineens zijn jullie al weer thuis. Wat een avonturen en veel moois beleefd. Respect!

  • 20 Augustus 2021 - 12:01

    Willem Van De Ven:

    Hallo Simon, ik heb je reisverslagen met veel plezier en bewondering gelezen. Ik moest vaak aan je denken als ik in het Blixembosch onder streng toezicht mezelf zat af te beulen op de hometrainer, waarvan het aantal watts regelmatig werden opgeschroefd alsof er een steile helling moest worden beklommen. Wat ik vooral miste was de prachtige natuur die jij noemde en de geweldige uitzichten die bij mij beperkt bleven tot een paar bomen en af en toe een passerende revalidant die mij deden beseffen dat ik blij moest zijn dat ik op die hometrainer kon zitten. Inmiddels ben ik daar vanaf en fiets nu op mijn eigen hometrainer, met uitzicht op de altijd levendige Plaetse in de overtuiging dat ik eens weer in de vrije natuur kan fietsen. Welkom thuis en tot gauw in Mierlo!

  • 23 Augustus 2021 - 09:50

    M:

    FIjn dat jullie hebben genoten. Das het belangrijkst. Mooie ervaringen. Geniet nog even van de zomer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simon

Ja

Actief sinds 21 Juli 2021
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 6516

Voorgaande reizen:

04 Juli 2023 - 20 Juli 2023

Ans en Simon op het Franse Pad

02 Augustus 2022 - 13 Juli 2022

Van Chur naar Rome

14 Mei 2022 - 24 Mei 2022

Van Zeeland naar Friesland

26 Juli 2021 - 31 December 2021

Van Nederland naar het Comomeer en dan weer terug

Landen bezocht: