Dag 5 Frankrijk! - Reisverslag uit Malling, Frankrijk van Simon Wessels - WaarBenJij.nu Dag 5 Frankrijk! - Reisverslag uit Malling, Frankrijk van Simon Wessels - WaarBenJij.nu

Dag 5 Frankrijk!

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Simon

31 Juli 2021 | Frankrijk, Malling

Gisteren waren we niet in de gelegenheid om boodschappen te doen, dus moesten we wel uit eten: in het nul-sterren-campingrestaurant. Daar werden we goed bediend en het eten was prima. We kwamen aan de praat met onze buurvrouw, naar schatting midden 50, die met de auto naar Luxemburg kwam en daar een week ging fietsen. Het bleek dat zijn niet gevaccineerd was en ook geen test of zo had gedaan. Geen probleem, zei ze. Vaccineren vond ze niet nodig: je weet niet wat ze je inspuiten en als je gezond leeft, is vaccineren niet aan de orde. Vraag van Manus: maar is het niet verstandig om erger te voorkomen? Haar antwoord: aan de griep komen net zoveel mensen te overlijden. Manus: dat is aantoonbaar niet zo. We voelden wel aan dat we er niet uit zouden komen, dus begonnen we maar aan een ander gesprek.
Buurvrouw wist te vertellen dat het openbaar vervoer in Luxemburg gratis en dat er meer mensen in Luxemburg werken dan wonen, omdat de huizenprijzen in Luxemburg zo hoog zijn. Dat kan kloppen, want in Frankrijk aangekomen zagen we bij veel huizen Luxemburgse auto’s staan.
Naast de tent van buurvrouw stond een klein tentje, waar tot mijn verbazing vanmorgen drie dames uit kwamen. Het bleken drie Belgische dames te zijn, die wandelen met heel grote rugzakken: respect!
Ons doel was fietsen naar stad Luxemburg, circa 33 km, en dan koffie. Luxemburgers spreken Duits, maar zijn niet zo grundlich, want we zagen bord: Luxemburg 21 km. 500 meter verder een bord: Luxemburg 13 km. Twee kilometer verder: bord 13 km, weer anderhalf kilometer verder: 13 km. Zo komen we er nooit, dachten we. Daarna ging het zoals het hoort, en kwamen we in Luxemburg. Maar toen bleek het nog wel 5km naar het centrum, druk verkeer.
In L. hebben we eerst uitgebreid gepauzeerd in een leuk park en toen in sneltreinvaart L. bekeken. Vonden we niet zoveel aan, dus weer verder. Een paar km verder was het alweer heerlijk landelijk, zonnetje, voor het eerst wat minder tegenwind en zo snelden we Frankrijk in. Vlak over de grens kwamen we in een verrassend dorp: Rodemack, met een erg groot fort en een leuk middeleeuws centrum: aanrader!
En nu staan we in Malling, op een camping aan de Moezel. Allemaal stacaravans en staanplaatsen en 8 fietsers, allemaal Nederlanders. Onze buren toonden trots hun elektrische Santosfietsen, noodzakelijk vanwege hun heupproblemen, maar wel op weg naar Rome!
Geen winkels tegengekomen na L. dus eten we een fantasiemaaltijd: pasta met 1 tomaat, 2 nectarines, wat erwten en worteltjes uit blik, smeer- en wat andere kaas: heerlijk!
Ik denk dat we steeds meer aan het fietsen wennen, want 75 km, 460 hoogtemeters, Max 54 km/hr, het voelde vandaag allemaal heel ontspannen aan!

• 31 Juli 2021 - 20:12

Rosa:

Leuk pap jullie zijn goed bezig! LiefsXX

• 31 Juli 2021 - 20:17

Gerard Van Rosmalen:

Simon goed bezig. Misschien moet ik je fantasie recept ook maar eens proberen. Waar wij beide bij het tennissen weleens de tel kwijt raken zie ik dat nu bij jou optreden bij het tellen der dagen.

• 31 Juli 2021 - 21:24

Helma :

Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Veel plezier en zorg goed voor elkaar.
    Groetjes Helma

• 01 Augustus 2021 - 09:17

Anja:

Wat een ervaringen doen jullie op, qua mede-fietsers, landschap, genietend, soms strubbelend een berg op/af..dan weer creatief een maaltijd bereiden..
    In het hier en nu, lijkt me. Heerlijk!
    Zet hem op, in oh zo mooie Fr.!